Pokud se vám stránka zobrazuje "divně" (neformátovaně), klikněte sem!




16. 1. 2008, 10.38

Hlas z Radiožurnálu 8: Jak vypadá vysílání?

Že vysílání Radiožurnálu je jiné, než bývalo, souhlasíme všichni. O tom není sporu a je asi pochopitelné, že některé změny se líbí, zatímco většina dalších je přijímána s nesouhlasem. Zkusím trochu přiblížit, jak vypadají některá nesmyslná nařízení očima vysílacích techniků a moderátorů. Pak se třeba na jejich chyby a přehmaty budete dívat vy, posluchači, shovívavěji.

Jak tedy vypadá vysílání?

I když by Radiožurnál měl být a podle slov naší ředitelky je především zpravodajskou stanicí, je ve skutečnosti všechno podřízeno hudbě. Na každou hodinu se připravuje playlist, který je bezpodmínečně nutné dodržovat. Paní ředitelka přísně zakázala přehazovat pořadí písniček, byť třeba v jedné desetiminutovce vysílání. Stejně přísný je zákaz jakéhokoli zkracování neboli sjíždění hudby, v případě českého interpreta je zásah do délky skladby málem na vyhazov. A teď se vžijte do role moderátora, který má před vysíláním největší problém ne s tím, aby se správně připravil na všechny vstupy, ale aby si dobře spočítal celou půlhodinu od jedněch zpráv do druhých tak, aby mu to všechno vyšlo na sekundu přesně. Se zprávami se totiž také hýbat nesmí. Jestli si vybavujete Radiožurnál v roce 2007, tak víte, že zprávy o půl měly možnost posunu podle aktuálního dění třeba o dvě minuty. Teď už to nejde, půl je dogma.

K čemu to vede? Odpověď je jednoduchá. Stane se, že v playlistu máte na rozhovor se živým respondentem na telefonu třeba tři minuty. Respondent se rozpovídá, je o padesát sekund delší, a vy zbývajících dvacet minut z půlhodiny nepřemýšlíte o tom, co máte posluchačům říkat, ale o tom, kde těch padesát sekund získat zpátky. Zkrátit hudbu? Nelze. Změnit píseň za kratší? Nelze.

Teď se všechno změnilo k lepšímu alespoň v tom, že je vždy připravena jedna nebo dvě skladby pro případ nouze. Tohle se už ´usadilo´, přesněji řečeno už někomu došlo, že to jinak opravdu nejde. Někteří, především nově příchozí moderátoři totiž nebyli schopni na jednoduchý pokyn „Dopovídejte nám osmadvacet sekund“, reagovat. A po deseti sekundách jim došla řeč. Proto se dřív objevovaly ve vysílání bouráky, tedy chvíle ticha, které by tam být samozřejmě neměly. A teď si představte, že moderátorovi, který nedokázal upovídat půl minuty, najednou vypadl třeba z technických důvodů jeden příspěvek. A co teď? Chtít po něm, aby si během chvilky připravil nějaké smysluplné tříminutové povídání, to nemůžete. Jinou písničku mimo playlist zahrát nemohl a všechno bylo v háji. Normálně by to člověk vyřešil tím, že by si vzal ze druhé půlhodiny pětiminutovou písničku a do další fáze odsunul dvouminutovou, ale to se teď podle nařízení Tachecí nesmí.

Paní ředitelka se nedávno v jednom rozhovoru nechala slyšet, že Lucie Výborná je ve vysílání nervózní, protože se proti ní píší petice. Já si dovolím nesouhlasit. Minimálně stejný, ale spíš větší podíl na nervozitě moderátorů má tohle nesmyslné nařízení, které jen komplikuje práci. Připadá mi to, že paní Tachecí nikdy nevysílala a nikdy za mikrofonem neseděla. Jinak by s něčím takovým snad ani nemohla přijít, leda že by to dělala kolegům naschvál.

Paní ředitelka se prý snaží dělat moderní rádio. Aspoň to tvrdí a faktem je, že pípání, které je podle paní Tachecí znakem moderního rádia, se ozývá více než dost. Ale místo skutečného budování moderního rádia se chová jako diktátor, a to nejen diktátor vkusu. Třeba zprávařům striktně předepisuje, jakými slovy se smí oznamovat, kolik je hodin.

A technici? Chtělo by se říct: Zeptejte se jich. Zeptejte se jich na to, jak za takových podmínek zvládají pět dvanáctihodinových služeb v řadě, což dřív nebývalo. Zeptejte se jich na to, jestli by vysílání vypadalo lépe, kdyby na Radiožurnálu opravdu měla přednost informace a její kvalita před obalem, tedy před hudbou a dalším balastem. Ale neptejte se jich veřejně, na Vinohradech totiž za vlastní názor hrozí trest.

Diskuse

  1. # Milan | 16. 1. 2008, 12.20

    To se dalo od této dámy čekat. Zažil jsem podobného nadřízeného….. Jen otázka: Hudbu skutečně vybírá ředitelka? Má na to vzdělání nebo je za hudbu dobře placena.

  2. # Bany | 16. 1. 2008, 12.48

    Ty jo, tomu se skoro ani nechce věřit, co se v rozhlase děje. Nechápu jaká tragédie by nastala, kdyby se písničky prohodily (normální posluchač to nepozná) nebo kdyby se pustila písnička mimo playlist (aspoň by mohl zaznít i interpret, který se nehraje 4x denně)… To už zavání diktaturou… Otázka – Kdo vybírá hudbu? jsou to hudební redaktoři (dramaturgové) nebo pí Tachecí?

  3. # cancour | 16. 1. 2008, 13.53

    Mě na tom zajímá, jak zapadá striktní výběr hudby a zúžení playlistu do toho, co Tachecí neustále proklamuje – že jí nejde o poslechovost, ale o modernizaci spojenou s posílením zpravodajství. Mně je celkem jedno, co zpravodajské rádio hraje (nebo jestli vůbec něco hraje), když chci poslouchat hudbu, pustím si CD s tím, na co mám zrovna chuť. Radiožurnál poslouchám proto, že chci slyšet zprávy a publicistiku. Teď ale bohužel slyším spíš cajdáky a plky.

  4. # Zdeněk | 16. 1. 2008, 14.52

    Každý den si prohlížím tento web a pokaždé se mi
    zvýší puls. Vždy, když se vyjadřuji do nějáké diskuze jsem slušný, ale tady to jinak nejde. Tuhle krávu mít doma, tak ji zabiju!

  5. # Marie | 16. 1. 2008, 16.25

    Také každý den prohlížím. Začínám to skoro vidět ztraceně. Nejen, že není pořádné zpravodajství, ale hudbu jsem nikdy moc nevnímala. Také kvůli ní neposlouchám. Ale to co tam dávají, tak já hodně tolerantní člověk, jsem to raději vypla. Dnes t.j. l6. den jsem začala hledat, kde bych našla nějaké zpravodajství. No nepovedlo se. Narazila jsem na samé soukromé stanice a pak cosi okresního formátu. Jedině Čt 24 přiápadá v úvahu, kde se vysílají zprávy i komentáře. A člověk je v obraze, co se děje. Ale na to nemusím platit potom koncesionářský poplatek za radio. Omlouvám se, jsem vytočená. Snad mi někdo poradí, co v Českých Budějovicích naladím. I já si říkam, jaký to byl záměr. Aby počet posluchačů klesal a pak se to zprivatizovalo? Nebo mám snad nereálné požadavky?

  6. # Hluchý pes | 16. 1. 2008, 16.32

    Nechápu jednu věc : když nejste komerční, tak proč hraje Tachecíplaylist takovou roli ? Proč chce, aby se vše odehrálo, když jí jde o “rychlou” informaci ? Proč by nemohla například po informaci z Italie následovat italská písnička ? Bere Tachecí nějaké tantiemy za své playlisty bokem ? Kromě záchrany RŽ mám tedˇi další motivaci : vyhnat Tachecídusno z Vinohradské. Nebudete tomu věřit, ale “blbá” nálada se dá vycítit i z pozice posluchače. A my, posluchači, chceme, abychom byli v pohodě my i VY ! Sociální a psychologické kompetence Tachecí očividně oscilují kolem nuly, místo na manažerský post bych asi poslal takového čokla utrženého ze řetězu radši k vychladnutí do sanatoria.

  7. # Anonym | 16. 1. 2008, 17.00

    Pro Hluchého psa: Nemám pocit, že by Tachecí něco měla z toho, co se hraje za hudbu, to bychom už asi viděli čerta všude. Myslím si ale, že je to zase další z kategorie nařízení, která mají ukázat, kdo je v rádiu pánem, kdo rozhoduje. Aby si náhodou redaktoři nemysleli, že mohou mít svůj názor.

  8. # vh | 16. 1. 2008, 20.20

    pratele,
    kazde radio ma presne dany pomer mluveneho slova a muziky.
    kazda muzika ma presne dany pomer zahranicni vs domaci
    muziku pravdepodobne vybira software “selector”
    potud k mantinelum kolem muziky…
    programove se vse resi na 15 minutovky (v podstate) takze dalsi omezeni..
    ted se k tomu udela pruzkum a zjisti se ze se ztraceji ti a ti posluchaci a ze vlastne archiv muziky je zastaraly = obnovy se a pak si s tim “selectore” porad (byly v RZ drive i tlaky zrusit moznost moderatora vubec zasahovat do playlistu)
    takze tu je hned dalsi omezeni…

    k tomu obecnemu , poslechovost je hnaci motor vseho, jenze se zapomina ze je to ukazatel “kvality” poradu. takze pokud po 8let vykazuje “motozurnal” brutalni pokles po polednich zpravach a nenasleduje nastup po ukonceni poradu, tak je treba ho presunout. Toto chvalim. I posluchac nema rad kdyz se mu kazi spatne zarazenym poradem nalada. Kolem pul jedne jsou lide i vetsina nmotoristu na jidle a ne v aute.
    A podobne je to i s jinymi porady. RZ a cely rozhlas ma rozsahla data od roku 1994 az do ted. Z kterych obecne vypliva ze na RZ ubyva posluchacu a to z nejakych 1,5 milionu denne na chabych 700tisic. V momente kdy RI a F1 a E2 nabiraji a predbihaji RZ i v jeho dominantni dobe (to je tedy mezi patou rano az polednem) tak to znaci ze je neco spatne a musi se neco zmenit.
    bohuzel dle reakci je videt ze to posluchacstvo nese spatne…

    TUDIZ se opakuji, nejlepe vyjadrite podporu tim ze nebudete tri mesice poslouchat RZ a ono se to promitne na poslechovosti a pi.Tacheci poleti stejne jako letej p.Picha a jini dalsi pred nimi. Data jsou neuprosna a verte mi neni pekny pohled na sefredaktora ktery ceka na dodani grafu, aby vedel jestli predchozich 3-6 mesicu zvladl dobre. Tacheci se bude pred Kasikem za tri mesice trast jako ratlik.

    Takze kdyz ted budou vsichni analyzovat RZ tak jen tu poslechovost zvednete a nazenete vodu na Tacheci mlyn.

    Rozhlasakum drzim palce a prosim me byvale kolegy z vyzkumneho oddelni, at s tim neco udelaji. Vaclave proboha tohle je nejlepsi “board”, ktery ted RZ muze dostat.

    PS: kdyby to nebylo jasne delal jsem v CR ve stat.a.vyzkumnem oddeleni poslechovosti. Takze do roku 2001 mam celej rozhlas prectenej :D

  9. # Anonym | 16. 1. 2008, 20.43

    VH, vy si fakt myslíte, že jsou analýzy poslechovosti stoprocentně přesné? A že by se už za tři měsíce projevil poslech natolik, že by Tachecí (která ho mimochodem avizovala) musela odejít?

  10. # Medák | 17. 1. 2008, 0.12

    jak se provádí výzkum poslechovosti? neznám nikoho,kdo by byl někdy tázán na to,co včera v poledne poslouchal.

  11. # Hluchý pes | 17. 1. 2008, 0.24

    VH, jistě máš fundované informace. My monitorujeme tedˇa do 30.01. je seasfire (klid zbraní). Že vyzveme k bojkotu, to se může stát. Otázkou je, zdali se to odrazí v peoplemetrech a otázkou je, jestli proto Tachecí vyrazí. Ona už si připravila půdu : prý první rok čeká pokles a pak dík její “kvalitě” nárůst. Jinak si myslím, že by rozhlasáci měli více informovat. Rádi pomůžeme, musíme ale znát situaci.

  12. # lucie | 17. 1. 2008, 7.25

    Hudební produkce je katasrofální!!!! Písničky z babičiny krabičky!!!

  13. # VH | 17. 1. 2008, 9.25

    statisticka data jsou delana jako projekce z urciteho vzroku 10 az 20 000 se vyprojektuje pres “vazici” filtry na celou populaci. Plus se prekrizuji data (jsou vzdy ctvrtletne a proti nim jdou jen o tri mesice posunute dalsi data = kvuli vyvazeni vzorku a potvrzeni data kvality predchozich + nasledne pak je navysen i vzorek spojenim dat)

    data jsou v podstate presne pro ty majoritni stanice CRo2 a CRo1. Pro regiony a specificke kanaly uz to tak presne neni.

    —-
    Poslechovost se meri pres MEDIA PROJEKT (ci jeho nastupce)
    Tento si plati veskere stanice, takze i F1 a RI a E2 maji de facto stejna data a moc dobre vedi jak, ktera stanice stoupa ci klesa. K tomu se delaji telefonni (kratkodobe vyzkumy), panely (pri zavadeni noveho poradu se zjistuje jak komu sedne) a takzvane focus grupy. Z techto dat se pak delaji analyzy a radi se stanicim a sefredaktorum, co kde muze byt spatne/kde to a proc kleslo ci stouplo.
    Oni pak bud vezmou tuto analyzu a nebo ne.(zalezi na stari a kvalite sefredaktora)
    —-
    Bezny dotaznik kolem radii se vyplnuje i treba 5 dni. Lide kteri ho vyplnuji dostavaji urcitou odmenu za straveny cas.
    Jsou to stovky otazek specialne serazenych a i cilene se opakujici (aby se eliminovala situace rychlovyplnovacu)
    A pokud se kazde 3 mesice dotaze 10 000 lidi tak je v podstate velice pravdepodobne ze to nebyl ani jeden z nas zde v diskuzi.
    —–
    Rozhlas nepouziva “peoplemetry” (ty jsou pouze pro Televize) Rozhlas je zavysly na tech post-datech (data jsou sebrana za uplynule obdobi), kdezto peoplemetry jsou data v podstate jen jeden den zpet (v podstate real time, ale ten sber a analyza trva, takze se neda realtime vyhodnocovat ;)

    —-
    tak snad jsem odpovedel ;)
    -vh-

  14. # vh | 17. 1. 2008, 9.33

    Nevim proc se nedrzi CRo stylu treba BBC (podobna koncepce okruhu, podobne zamereni = verejna sluzba) Taktez rakouska radia.

    Obecne Ceska Republika je extrem v tom, ze zde po revoluci vyskakalo nepreberne mnozstvi radii, ktera se rusi, meni jmena. Proti Nemecku/Rakousku/Francii/Anglii je u to konkurencni prostredi daleko sirsi. Ale i tak se da dle me poucit s chyb u sousedu. Coz se i nekteri snazi. Ovsem i Rozhlas je velka instituce a zmeny se tam nedaji delat razantne a jsou zavadeny se spozdenim. O RadioWave se mluvilo uz kolem roku 2000 a kdy ho bylo slyset v eteru?
    O zmene hudebniho formatu RZ se mluvilo v roce 2001-2003 pri tech brutalnich poklesech a de facto to zavadi az tech Tacheci o 4 roky pozdeji; ovsem v momente kdy tu je RadioCesko a RadioWave + digitalni okruhy D-Dur a pod… tak tim si jen roztristi posluchace jeste vic nez uz si je ted navzajem tyto okruhy berou. Do toho pridejte nasrani stavajicich (skalnich posluchacu RZ a jejich odchod) narust internetovych radii, videl jsem i nove PR akce na par FM radii. Takze ono to bude jeste zajimave letos.

    -vh-

  15. # roj | 17. 1. 2008, 10.53

    VH, nechces se mi ozvat na roj@iprotest.cz ?
    nikdo se nedozvi, kdo jsi

  16. # eva | 17. 1. 2008, 11.18

    pokud vim ze sve prace v radiu – rozhlase.. tak pisnicky se nesmi menit-to by se hudebni dramaturg zblaznil.. u nas se za to davaji pokuty.. ovsem, s casem se muze trosku posunovat, v pripade krize se muze pisen vypustit, ale zmenit/vymenit za jinou rozhodne ne.. takze asi tak.. jinak-je mi to vsechno opravdu lito, je to smutny..

  17. # eva | 17. 1. 2008, 11.25

    VH – jak se ale meri poslechovost???

  18. # Martin | 17. 1. 2008, 11.34

    Eva: Jasně, že se písničky měnit nesmí, protože na některé máš omezená práva, některé můžeš zahrát pětkrát denně, jiné jednou. A kdyby si každý dával písničky podle sebe, tak by se to nedalo uhlídat. Ale není mi jasné, proč nelze během deseti minut zahrát písničky v pořadí B-A, místo nařízeného A-B. A kromě toho, zpravodajské veřejnoprávní rádio by rozhodně neměl řídit hudební dramaturg.

  19. # PS | 17. 1. 2008, 16.23

    Musíte to mít v Radiožurnálu těžké. My ostatní si můžeme na dotyčnou dámu udělat jen obrázek z jejích veřejných projevů. Její reakce na kritiku je vidět na http://www.lidovky.cz/kolik-zi.....-media_hrn , ona za nic nemůže, to moderátor TV.

    Ta chybu neuzná, ona by totiž pravdu o sobě neunesla. A až jí nakonec po poklesu poslechovosti vyhodí, tak také chybu neuzná. Budeme za to moct my, kteří jsme ji nespravedlivě kritizovali a házeli klacky pod nohy ….

  20. # Hluchý pes | 17. 1. 2008, 20.38

    PS, ta dáma je sociálně nekompatabilní. Zaměstnal jsem spoustu managerů, jí bych ale personál nesvěřil. Jí bych poslal někam hákovat, kde nikdo není a kde si bude muset vystačit sama. Afektovaná, výbušná, nevypočitatelná a ambiciozní kariéristka, navíc odborná nula. A tedˇto přijde : ńutí podřízené, aby ji oslovovali Báro !

  21. # Hluchý pes | 17. 1. 2008, 20.41

    To vh : pochopil jsem to správně : když po 30.01. vyhlásíme bojkot, tak to bude měřitelné ???

  22. # Petr Denk | 17. 1. 2008, 20.58

    V každém normálním rádiu slouží hudba (pokud se nejedná přímo o hudební pořad) jako výplň, křoví, které má za úkol vyplnit nastalé mezery a kterou lze kdykoli stáhnout, ne? Vy přece nemůžete na sec. ovlivnit délku hovoru posluchače, který Vám volá nebo utnout rozpovídaného hosta. A to má být moderní? Ozval se vůbec někdo z techniků proti těmto nesmyslům?
    Vždyť ta paní tam zavádí přímo totalitu…
    Já se přiznám, že už Vás teď neposlouchám, protože mě, krom mluvy moderátorů, nahvězdičkovávají ty stálé a nesmyslné upoutávky na ně. V jiné vyspělé zemi, a po tolika negativních ohlasech na ně, už bychom je dávno neslyšeli. Poslouchám ČR2 a doufám, že tam ta divá Bára nedosáhne. To je ale ostuda především Kasíka!

  23. # Filip | 17. 1. 2008, 21.15

    Z tohoto hlasu soudím, že Radiožurnál se netváří jako komerční rádio jen navenek, ale funguje tak i uvnitř. To co je popisováno v tomto článku je v komerčních stanicích zcela běžná praxe! Playlist je svatý, hudba se nesmí krátit, mluvit se smí maximálně do dvou posledních taktů atd. Radiožurnál jsem měl rád, protože se vše podřizovalo mluvenému obsahu. Dnes je to evidentně jinak.

  24. # Michal | 17. 1. 2008, 22.51

    S playlistem to není a nebude v žádné rozhlasové stanici lehké dokud nad užitím hudby v jakékoliv formě a na jakémkoliv místě bude mít absolutní moc mafiánská organizace jako je OSA. Doporučuji pročíst stránky: http://www.jirihradec.com/
    Dle mého je jediná možnost houfně odhlašovat od měsíce února rozhlasové poplatky. Pokud je nás posluchačů, kteří se nechceme nechat za své peníze urážet hlupáctvím a arogancí vydávanými za odbornost, bude pokles dost výrazný aby jej soudružka Tachecí musela vzít na vědomí jako fakt. On to pak ani její ochránce Kasík nebude mít jednoduché, protože stačí 18.519 odhlášených tzv. koncesionářů a udělá to pokles 833.355,-Kč měsíčně t.j. 10.000.260,-Kč ročně. Vím, není to moc, ale statisticky se to nedá popřít a není nic složitého a nemožného aby odhlášení bylo třeba 50.000 = 27.000.000,-Kč ročně. Navíc každý odhlášený šetří 540,-Kč ročně což se bude sakra hodit třeba na psychiatra až zcvoknem z té záplavy reklam a veselých pamoderátorů.
    Obávám se že tento ekonomicky hmatatelný protest může být jediný účinný. Bojujeme proti mocenské zvůli velmi hluboké, silné a prorostlé až ke zdrojům veřejných prostředků. Tachecí a Kasík jsou jen lopaty v rukou mocnějších. Zničení Radiožurnálu jen další pokus co ještě projde. Nic jiného.

  25. # Martin Srb | 17. 1. 2008, 23.07

    Nesouhlasím s odhlašováním přijímačů. Podle mě by to vedlo k jedné z možností:
    1. “laciný bulvár” se bude obhajovat tím, že nejsou peníze,
    anebo
    2. Radiožurnál si dál povede svou, ale peníze budou chybět jiným stanicím ČRo, čímž bude také ohrožena veřejná služba.

  26. # Martin | 18. 1. 2008, 0.20

    Michale, ono to není tak jednoduché. Za prvé, rozhlasový přijímač nemůžeš jen tak odhlásit, zbavit se povinnosti platit koncesionářské poplatky je skoro nemožné. To bys musel být třeba sociální případ, brát dávky nebo nemít doma ani počítač.
    Za druhé: Kasík není ochránce Tachecí, Kasík coby reprezentant ČSSD s Tachecí (ODS) nic neudělá, dokud má paní ředitelka za sebou i ODS rozhlasovou radu. Tohle není tahání politiky do problému, kde nemá politika co dělat, to je jen konstatování faktu.
    Mám jinak i pocit, že jakýkoli protest formou neposlouchání by se minul účinkem, protože si nejsem jist, jestli by zadání průzkumu bylo košer. Samozřejmě, jako jedna z doprovodných forem protestu by to nebylo špatné, ale počkejme si. Spoléhat ovšem na to, že jakýkoli průzkum vyplivne čísla, která ředitelku potopí, je blbost. Už proto, že zrovna tohle by v pohodě ustála.

  27. # Michal | 18. 1. 2008, 0.52

    Já opravdu nevěřím, že jako běžný občan jsem pro někoho typu Tachecí, Jaklová, různé rady, ochranné svazy, etc. etc. cokoliv víc než pouhá kolonka na straně má odvésti do našeho rozpočtu. Všimnou si mně jen když neodvedu. Je příliš moho posluchačů (patřím mezi ně, bohužel) co nemají opravdu kam přeladit v důsledku prospěchářské politiky RRTV která nepracuje pro posluchače(diváka) ale pro mediální a politickou lobby. Těch pár večerních pořadů na Vltavě na čas oželím. Brno mi chybět nebude a žádnou další stanici placenou z veřejných peněz nenaladím. Zajímavé že těch soukromých chytnu na stejném přijímači 15 aniž bych jim musel jedinou korunu odvádět a jejich majitelům je navíc úplně jedno kolik mám a kde dalších přijímačů ani za ty po mně nic nechtějí.
    Nezdá se vám to podezřelé? Stát si mě eviduje zda mám přijímač jako jeden kanál pro přístup k informacím , tváří se že mi je tudy ze zákona poskytuje a tak si zaslouží mé peníze. Přitom nastrčí do poslední celoplošné zpravodajské stanice sabotéry kteří ji mají demontovat na úroveň RadioBlesku. Není tak složité domyslet si co je cílem, ne?
    Napovím: přemýšlivý a informovaný občan je pro korupční režim za A/potřebný za B/nežádoucí C/je to jedno :o)
    Takže, po neděli jak budu mít čas jdu do sběrného dvora pro potvrzení že jsem tam vyhodil svůj beztak postarší radiopřijímač a odhlašuji poplatek.
    S možností obhajoby bulváru skrz nedostatek prostředků se mýlíte. Teď mají peníze všechny a obhajují jak vzteklí (někteří jak jsme viděli vzteklí doopravdy). A ze subjektivního pohledu mi, ač nerad, musí být osud dalších stanic ČRo lhostejný pokud mi státem dohlížený systém frekvencí neumožňuje je poslouchat.
    Ale nebojím se o ně z jednoho logického důvodu. Živí to příliš mnoho lidí. Rychle příjdou na to, že je lepší vyhodit záškodnickou skupinu soudružky Tachecí a vrátit posluchačům co chtějí, než zrušit celý ČRo.

  28. # Michal | 18. 1. 2008, 1.04

    Martine, pokud je PC rozhlasový přijímač tak brzo budeme přihlašovat i zaprášené psací stroje a kopíráky se budou kupovat s občankou a na podpis. Vlastně už k tomu chybí jen krůček. Víte přece za co všechno platíme OSA, Intergramu a spol. a jsme jimi za aktivního souhlasu námi volených (jak absurdní!!!) zákonodárců postaveni předem do pozice zločince?! A to ve státě hlásajícím presumpci nevinny! Místo socialismus (komunismus) se to bude jmenovat třeba boj proti terorismu…

  29. # Martin | 18. 1. 2008, 2.56

    Michale, ale ono to tak bohužel je. Je to blbý, ale je to tak. V tomhle státě se prostě placení nevyhneš.

  30. # Hluchý pes | 18. 1. 2008, 11.05

    To VH : Stále jsem nepochopil tu roli PLAYLIST ve VEŘEJNOPRÁVNÍM médiu. To si přece jako jediné může dovolit hrát co chce bez ohledu na komerční cíle, nebo se mýlím ?

  31. # Michal | 18. 1. 2008, 14.30

    Playlist vůbec nesouvisí s komercí, nebo veřenoprávností. To je vztah mezi tím kdo užil autorské právo a tím kdo za to vybírá poplatky. Že stav na tomto poli je v ČR téměř na úrovni organzovaného vydírání je věc jiná.
    Ano prošel jsem důsledně znění zákona, poplatků se skutečně nelze zbavit ani při prokázaném neužívání rozhlasového přijímače a neposlouchání rozhlasu vůbec. Takže ta poslední sametová revoluce byla zase na ho… O demokracii a konkrétně o vymahatelnosti práva koncesionáře nelze hovořit. Takže si akorát můžeme nekonečně povídat a podepisovat cokoliv je nám libo. Má snad někdo nápad jak konkrétně se domoci jako koncesionáři toho za co platíme? Jinak jsme fakt jen malá bezmocná skupinka nespokojených z 8 milionů obyvatel :o)

  32. # Medák | 18. 1. 2008, 15.27

    S tím odhlašováním poplatků to má problém.Museli bychom opravdu doma nemít radiopřijímač.Jenže to dnes jsou i hudební věže,domácí kina,MP3přehrávače,autorádia.A co PC,která mohou vysílání chytit z internetu? Možná by to šlo odnést do úschovy na obecní úřad a dostat potvrzení,jenže to by asi nikdo nedělal.

  33. # michal.r | 18. 1. 2008, 16.54

    Samotný počítač připojený k internetu není přístroj, za který se musí platit koncesionářské poplatky. Někdo se to kdysi snažil prosadit a neprošlo to, myslím dokonce přímo ČRo, ale to nechci kecat. Samozřejmě počítač vybavený radio (nebo TV) kartou už je něco jiného, tam se platit musí.

  34. # Hynek | 18. 1. 2008, 21.34

    Pojdme si udelat vlastni Radiozurnal, po netu… Zatim.

  35. # Pavel | 19. 1. 2008, 11.17

    Martine, správně jste odhadl, že celá kauza má i politické pozadí. Jen s tím rozdílem, že Pavel Kasík není reprezentant ČSSD, ale byl spíše příznivcem jedné již neexistující strany. Tachecí není přímo reprezentant ODS, ale Radiožurnál byl už delší dobu trnem v oku ODS. Mí pravicoví přátelé proto změnu uvítali. Shrnul bych to slovy: “Konečně toho Hoffmana vyhodí. A Pokorného také”. Nebo: “Není možné, aby Hoffman stále hlásal své jednostranné názory”. (Proto bude nyní “plurarita”, jak se od příštího týdne také stane). Všimněte si také, jak na změny reagují různí novináři. Například v dnešní MFD zástupkyně šéfredaktora MFD Martina Riebauerová a další. Tlak z Rady Českého rozhlasu je jednoznačný. Dana Jaklová umí mluvit, ale když si provedete analýzu obsahu, jak se ke kauze vyjádřila, vše napovídá tomu, o čem se už delší dobu šušká. Díky, že se to v této kritické chvíli svým způsobem začíná vybarvovat. Jedno je jisté: Radiožurnál by neměl patřit žádné politické straně. I v tom je jeho veřejnoprávnost.

    Další rovina je obecně řečeno “psychologická”. Není tady něco v “psýše” v pořádku. Nikdy není dobré, když na vedoucí pozici je osoba s vlastnostmi, které má “Bára”. Práskání bičem nikdy nevytváří pohodovou atmosféru – a posun věcí k lepšímu. Jestli si tohle P. Kasík neuvědomuje, pak jen zbytečně rozhlas ztratí kvalifikované pracovníky, kteří v nastávajících konflitních situacích nevydrží. Bude z tohoto pohledu zajímavý také návrat A. Píchy na pozici šéfredaktora. Vždyť Radiožurnál byl jeho “dítkem”.

    Pokud jde o postoje P. Kasíka k peticím a osobní audienci u něj, jsem naprosto přesvědčen o tom, jak to dopadne. Takže schválně? (Proč, to si nechám pro sebe).

  36. # Kamil | 19. 1. 2008, 11.48

    Tak přátelé poslouchám paní superředitelku a mám pocit, že se mi z údú dělají homole cukru, jak je to odporně přeslazené. Opravdu děkuji moc.

  37. # Mirka J. | 19. 1. 2008, 15.02

    Po dnešním odvysílání Volejte ředitelce musím konstatovat, že tón konfrontační z minulého týdne nahradila křečovitá asertivita a snaha o vytvoření vstřícnosti vůči všem poskuchačům. Ovšem s výjimkou tiskového mluvčího z ministerstva dopravy. Ten už pravděpodobně skončil! I takhle se dá použít veřejnoprávní médium.

  38. # Tomáš | 19. 1. 2008, 15.49

    Pavle, Kasík je Václav :-)

  39. # Pavel | 19. 1. 2008, 15.57

    Díky za upozornění. To byl myšlenkový překlep. Samozřejmě správně je Václav.

  40. # Karel Pazdera | 20. 1. 2008, 9.25

    Je mi téměř 70 let a velmi dobře si vzpomínám, že v 50.letech ve velkých městech existovala kina “Čas”, kde se promítaly týdeníky, dokumenty, zajímavé krátkometrážní a středometrážní filmy. Co se promítalo bylo uvedeno v programu, tam mohl přijít divák kdykoliv a mohl také kdykoliv odejít, po zhlédnutí “svého filmu”. Vstupné činilo 1 Kč, v případě nepříznivého počasí bylo místem pro setkání dvojic ( nebudu pokračovat). Paní Tachecí se zřejmě inspirovala tímto fenoménem a nutí nás poslouchat její stanici 24 hodin denně, abychom si poslechli svůj program. Možná to někomu vyhovuje, mně ne, neboť, i když jsem důchodce mám i jiné aktivity a procházet se se sluchátkami na uších mně nepřipadá in pro starce mého věku. Je to z jejího hlediska dobrý marketinkový tah – přetáhnout mladé posluchače,ti tam svoji hudbu najdou, vytěsnit starší a starou generaci, a pak mladým vymývat mozky. Ti to budou posloucht jako hudební rádio a podvědomě budou manipulováni někam, kam nás paní Tachecí na objednávku svého chlebodárce dovede. Navíc atomizace dobrých pořadů typu ” Děti Vám to řeknou”, “Zápisník zahr. dopisovatelů” do anonymních časů, není dobrá, je proti řádu a pořádku. Rovněž tak odstranění p.Kroce, p.Chuma, Hofmanna..je záměrné a zůstavají jen jí neškodní. Divím se p.Pokornému, že neodešel středem. Ještě chvíli počká, zda se neobjeví na této stanici Dr.Buben se svým erotickým programem,který i na Evropě 2 byl nepřijatelný, pakliže ano, přestanu platit koncesionářské poplatky. Prozatím přecházím na ČRo 2, poněvadž vím, že bojovat proti větrným mlýnům a blbostim je nemožné.

  41. # Dáša | 20. 1. 2008, 18.54

    Hm, píšete, že se písničky nesmí zkracovat, ale často se to děje. Buď moderátor kecá do začátku nebo do konce skladby. A mnohdy není ani pořádně rozumět, co do té hudby povídá, nehledě na to, že zkazí třeba konec (výjimečně) pěkné písničky. Tak jak to je?

  42. # Martin | 20. 1. 2008, 22.08

    Dáša: Mluvit do tzv. předehry nebo fadeoutu se může, ba dokonce se to vyžaduje. Jen se zkrátka písnička, která trvá 3:33 min. musí zahrát celá, neexistuje aby se zahrálo třeba 3:05. Že z toho slyšíte dvacet sekund mix hlasu moderátora s předehrou je prý v pořádku.

  43. # Hluchý pes | 22. 1. 2008, 23.14

    Jedna věc mi stále nejde do hlavy : rozhlasoví insideři zde psali o playlistech, které jsou téměř svaté – i na úkor slova. Jak tedy chce paní Tachecí prosadit svou “top-aktuálnost”-tady a tedˇ, nečekat až do zpráv – když by jakákoliv aktualita, nasazená do vysílání ty její playlisty úplně rozhodila ?

  44. # VH | 23. 1. 2008, 12.50

    - EVA
    poslechovost se meri zpetnym sberem dat (dotaznikova metoda) a naslednem prevazeni na celou populaci s urcitymi metodami (statisticke a analyticke techniky)
    Verte, je to vcelku na 95% presne (pri dostatecnem vzorku lidi)

    - ROJ
    napisu ;)

    - Hluchy pes
    v podstate staci na 3 mesice neposlouchat v dostatecnem poctu lidi. Data jsu brana po 3mesicich (leden az brezen) + jsou pak prekryvna data kdy je to v podstate posunute o mesic a pul); existuji jeste souhrna data(pulrocni), ktera jsou v podstate srazena regulerni a prekryvna dohromady s narustem poctu respondentu = lepsi a kvalitnejsi blok dat.
    -vh-

  45. # ZH | 26. 1. 2008, 10.50

    Za komunistů v ČST se dělával (před existencí peoplemetrů) výzkum sledovanosti pořadů zmiňovanou formou, jakou zde v jednom příspěvku zmínil VH. Vybraní koncesionáři po dobu jednoho čtvrtletí zasílali tzv. “deníčky”, kde byly předepsány v jednotlivých dnech na celý týden pořady k vysílání pro všechny tehdy existující vysílací kanály ČST 1 a ČST 2.
    U každého pořadu bylo možno po shlédnutí pořad ohodnotit známkami jako ve škole v rozsahu 1-5, při čemž 1 znamenalo skvělý pořad a 5 zcela opačný. Vyplnění známky zároveň znamenalo sledovanost 1 osoby diváka. Osoby byly vybírány vždy na základě rozdaných dotazníků, které se rozdávaly pro každé čtvrtletí v jiném okrese každého kraje (tehdy 10 krajů), a na základě vyplněných zpět zaslaných dotazníků byl učiněn výběr diváků podle statisticky známých dat a kritérií : kolik je osob procentuálně zastoupeno v obyvatelstvu podle pohlaví, jednotlivých věkových pásem, dosaženého vzdělání, místa bydliště (město, vesnice), velikost obce.
    Každý týden probíhalo vyhodnocování právě odvysílaných pořadů a získané hodnoty u každého pořadu byly předávány do jednotlivých tehdy existujících redakcí. Podle těchto výsledků pak šéfredaktoři nasazovali do vysílání znovu tyto pořady (např. celovečerní filmy) či nechali vyrábět pořady stejného zaměření (zpravodajské, dokumentární, animované, hrané, hudební). Pořady s výsledným špatným hodnocením nebyly opakovány.
    Potud postup. Pro šéfredaktory závazný.
    ALE posuďte sami SERIOZNOST výzkumu.
    Osoby, které při statistickém vyhodnocování a výběru ze zaslaných dotazníků byly vybrány, se cítily tímto výběrem nadmíru potěšeny a zavázány za zdar hodnocení a také nadřazeny ostatním divákům – jak jinak hodnotit jejich postoj, když hodnotily pořady v průběhu celého vysílacího času a i zároveň na obou kanálech, přesto, že jeden deníček měl být vyplněn jen jednou jedinou osobou ( a ne celou rodinou). U dospělých osob bylo nutno předpokládat zaměstnání (povinnost ze zákona být zaměstnán) a tudíž nemožnost hodnotit pořady, kdy divák nebyl přítomen před obrazovkou, ale „budoval socialistickou společnost“ nebo se teprve na „budování“ připravoval ve škole.
    Poslední kamínkem do mozaiky byla skutečnost, jakou se zapsaná hodnocení v deníčcích zaznamenávala již v ČST : deníčky byly zasílány na určitou adresu určitého oddělení, které mělo jejich shromažďování na starosti. Před předáním do dalšího zpracování byl jeden každý deníček překontrolován a případná hodnocení známkami ve výši 4 či 5 byla změněna na nejméně 2 či 3, u sovětských filmů i tato hodnocení byla nepřípustná, tedy jen a jen 1!
    JAK JE TOMU DNES ???

  46. # VH | 29. 1. 2008, 0.16

    ZH,
    ted je to v podstae v podobnem duchu, jen je sada otazek zamerenych v duchu “poslouchal vcera” “poslouchal min.tyden” pokud je odpoved kladna je zde dotaz na urcity “denni”/”tydenni”/”mesicni” rytmus = rano, vecer, odpoledne, pondelky a pod. K tomu samozrejme vycet oblibenych stanic, urcite sociodemograficke udaje (pohlavi, vek, povolani, platovy rozsah, urcite zakladni preference i kolem politiky a pod.) jsou zde i ruzne dotazy na “oblibene porady”, “spokojenost se stanici” …
    U Mediaprojektu/Radioprojektu to v podstate znamena dotaz na 10 000 unikatnich respondentu s otazkami v rozsahu asi 500 polozek. Dotazovano je vzdy obdobi zpetne (3 mesice). Pololetni data (6 mesicu), je prevazeno 2×10 000 unikatnich respondentu. Rocni data pak maji cca 80 000. Tato data jsou prevazena (dle pohlavi, veku, vzdelani a pod) na celou populaci s urcitou stat.chybou.

    Pro priklad je 100 respondentu, 40 zen a 60 muzu, tudiz vaha odpovedi muzu je jina nez zen. Vahou se prida vice kompenzace k zenam (mene fyz.osob – vice virtualnich). Takto se to udela dle “metodiky” (kterou kazdy projekt ma a mel by ji davat k dispozici). Metodika urcuje jak se sbiraji data (nahodny vyber s urcitou filtraci a urcitym navodem pro dotazovatele) a taktez urcuje jak se data vazi a jaka je chybovost mereni, vazeni aka jaka je validita dat.

    MP/RP jsou dlouhodobe projekty. Pak jsou tu CATI pruzkumy, ruzne “fokus grupy” “panely” “workshopy”. Tyto vsak slouzi spis rekneme k dotazum na urcita temata (porady/zmeny). Jsou tematicke a kratkodobe.

    At tak nebo tak, data z MP/RP jsou vskutku validni a unikatni. Jejich problem je to nejmensi zpozdeni 3 mesicu delajici statistikum ty nejvetsi vrasky. S postupem let a dostatkem dat se pak samozrejme daji delat ruzne zavery kolem trendu a dusledku zmen. U stanic s poslechovosti nad 300 000 se da v podstate uz slusne pracovat i s programovym schematem v porovnani s poslechovosti.

    K tomu samozrejme existuji data konkurencni MML kde jsou podminky pro sber a vyhodnoceni jine (kapku jine zamereni, spise na trh a chovani lidi jako spotrebitelu). Nevim na jak moc jsou jeste vyuzivana a sbirana. To je asi tak vse co cro muze pouzit.

  47. # R.K. | 29. 1. 2008, 11.52

    VH, ja bych MP/RP tak neprecenoval. Staci kouknout na zmeny, ktere prisly s prechodem na CATI. Je to alchymie, jedine, co ma vypovidaci hodnotu, jsou dlouhodobe trendy, nikoliv absolutni cisla.

    Vzpominas, jaky sok prineslo zavedeni PEOPLEMETRU pri sledovani TV? A to se pred tim merila TV podobne, jako se dnes meri radia. A peoplemetry jim najednou ukazaly, jak byli pani vyzkumnici uplne vedle.

    Poslechovost se neměří, poslechovost se odhaduje.

  48. # VH | 1. 2. 2008, 17.48

    R.K.

    dlouhodobe trendy jsou v MP/RP videt uplne krasne.
    Souhlasim, ze vypovidaci hodnota prevazenych posluchacu v urcitych casech je absolutne nevypovidajici. (nocni a brzke ranni casy, pripadne minoritni stanice – Vltava, Svobodna Evropa,….)

    Viz clanek o CATI vyzkumu s 200lidma. I u MP/RP dojde k tomu, ze o poslechovosti daneho poradu vypovida treba 6 lidi a v pristim sberu dat treba najednou 20.

    V tomto ohledu je to opravdu alchymie, ale od toho jsou za tim lidi co tomu rozumi a reknou, kde je hranice vypovidatelnosti. (Vltava a Svobodna Evropa se v podstate neda ani pouzit, strasne mala data). Samozrejme pak se MP/RP validuje proti MML ci jinym vyzkumum a hleda se rozdil. (dokonce se menila metodika 98-99 co si matne vzpominam = a bylo to znat i na grafech …)

    K tem peoplemetrum, jina data, jiny typ sberu, jiny casovy usek. (1 minuta(TV) vs 15minut(Rozhlas)) coz vede k tristeni dat. U TV poznate kdy kdo kam prepnul, ale u Radia vam rekne respondent, poslouchal jsem od osmi do obeda. Ale jestli poslouchal 8:01 – 11:59 nebo 8:14 az 12:46 se v podstate nikdo nedovi.

    No nic :) musim bezet domu, slibil jsem “Roj”ovi ze zkusim najit nejake grafy at mame i nejakej ten obrazek.
    -vh-

  49. # ruppert | 6. 2. 2008, 23.41

    Chápu, že interní pokyny paní ředitelky nemusejí být to pravé ořechové, nicméně nová podoba RŽ je mnohem atraktivnější pro širší věkové složení posluchačů.

    Ad moderátoři:
    Pan Hoffman byl jednostranný – rozhlas veřejné služby nemůže být jednostranný
    Pan Kroc – jeho eeeeehhhhhhmmmm každým druhým slovem do projevu profíka nepatří, jeho mluvený projev byl mdlý, nyní se mu velice podobá moderátor Bílek
    Záměr získat posluchače mladší věkové skupiny je v pořádku. Pokud se podíváte na výsledky poslechovosti podle věkových skupin, pak zjistíte že RŽ poslouchají starší posluchači. A hlavní rozhlasová stanice by měla být pro široké spektrum posluchačů a nejen pro ty starší! Takže modernizace ustrnulého formátu RŽ byla opravdu na místě a domnívám se, že se z větší části povedla nastartovat. Nyní se musí ale pořádně doladit a to chce čas.
    Zkuste se nad tím zamyslet.

Vaše reakce

Jestli se po zveřejnění vaše reakce nezobrazí, obnovte stránku (tlačítko „Refresh“ ve vašem prohlížeči, nebo stiskněte kombinaci kláves Ctrl+R). Pokud se nezobrazí ani poté, čeká na schválení (redakční systém mohl váš příspěvek omylem vyhodnotit jako spam), schválení proběhne do 24 hodin.
Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich pisatelů. Neručíme a neneseme zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse není moderována ani redigována. Vyhrazujeme si však právo je smazat, a to zejména takové příspěvky, které odporují dobrým mravům (urážky a vulgarismy) a porušují platné zákony ČR (pomluva). Žádáme čtenáře, aby se v diskusích oprostili od politiky a spekulací. Smazané příspěvky najdete v koši.